Maand van de markt van Antwerpen, start feestelijk in Lier

Marktbezoekers beleven Maand van de markt in 48 steden en gemeenten in provincie Antwerpen.

 

Vandaag lanceert de provincie Antwerpen tijdens de zaterdagmarkt in Lier de Maand van de markt. Op 70 markten in 48 steden en gemeenten in de provincie Antwerpen genieten marktbezoekers volop van acties, beleving en wedstrijdaanbod. Uit recente cijfers van de provincie Antwerpen blijkt dat 93% van de bezoekers op kleine markten uit eigen gemeente komt. Tijdens de feestmaand analyseert de provincie extra gegevens over het bestedingspatroon van bezoekers op de markt en in omliggende handelszaken. Nieuw dit jaar zijn ook de reizende promostand, de inspiratiegids voor een aantrekkelijke markt en bezoekersinzichten per gemeente.


Tijdens de lancering vandaag in Lier maakten de – ondanks de regen - vele bezoekers kennis met het belevingsaspect van de Maand van de markt. Deze bestaat onder andere uit een nieuwe promostand met een rad van fortuin en een kinderzoektocht voor de kleinsten. De promostand wordt door de provincie Antwerpen ter beschikking gesteld aan de gemeenten, en houdt in april alvast halt op de markten van o.a. Westerlo, Bornem, Rijkevorsel, Wilrijk en Turnhout. Op www.maandvandemarkt.be staat steeds het volledige, actuele overzicht.  

 

Gedeputeerde voor Economie en Detailhandelsbeleid Kathleen Helsen: “De deelnemende gemeenten kunnen de promostand inclusief promoteam voordelig huren via een raamcontract dat de provincie Antwerpen hen aanbiedt. Op deze manier wordt de Maand van de markt nog feestelijker op een voor onze gemeentebesturen zeer eenvoudige manier”. 

 

Op alle markten van de provincie Antwerpen valt dus iets te beleven. Wie winkelt op een van de deelnemende markten maakt bij elke aankoop kans op volle winkeltassen met marktwaren, geschonken door de marktkramers en de gemeenten.

Cijfers: markt als verlengde van de winkelstraat

 

De provincie verzamelde de voorbije jaren via de actie heel wat waardevolle info over de markt en haar bezoekers. Hieruit blijkt dat kleine markten vooral inwoners uit eigen gemeente of stad aantrekken: 93% van de marktbezoekers woont ook daar waar de markt plaatsvindt. 

 

Bij grote markten (> 100 kramen) komt de helft van de bezoekers uit eigen gemeente, de andere helft uit omliggende gemeenten. Vindt de markt op een zaterdag plaats, dan stijgt het aandeel bezoekers uit eigen gemeente met 10%. 

 

In Lier, waar vandaag de lancering van Maand van de markt plaatsvond, blijkt uit de cijfers dat maar liefst 73% van de marktbezoekers in Lier zelf woont. De andere marktklanten komen vooral uit Nijlen, Ranst, Berlaar, Boechout, Duffel en Lint. Die bezoekers vormen een heuse fanbase: ze zakken elke week af naar de markt in Lier, ook al is er ook in eigen gemeente een weekmarkt.  

 

Sfeer en gezelligheid zijn vooral de belangrijkste redenen om naar de markt te komen. Bovendien combineert 70% van de bezoekers een marktbezoek met een winkel- of horecabezoek. Dit jaar analyseert de provincie het bestedingspatroon van bezoekers op de markt en in omliggende handelszaken en horeca.

 

“Op deze manier blijkt dat de markt, door de combi markt-winkel-horecabezoek, letterlijk het verlengde is van de winkelstraat. De markt is dus geen concurrentie voor de winkelstraat, integendeel”, stelt gedeputeerde voor Economie en Detailhandelsbeleid Kathleen Helsen. “Via de actie verzamelen we elk jaar belangrijke cijfers die we zelf gebruiken voor het detailhandelsbeleid en de -coaching in onze gemeenten. Elke deelnemende gemeente ontving bovendien een eigen analyserapport over de markt. Dit geeft inzicht in de leeftijd van de marktbezoeker, de frequentie van het marktbezoek, de vervoerswijze om naar de markt te komen en de aantrekkingskracht van de markt”, aldus nog gedeputeerde Kathleen Helsen. 

 

 

Schepen voor ondernemen Ilse Lambrechts van Lier over het analyserapport: “Het aangeleverde cijfermateriaal geeft ons diverse inzichten over ons doelpubliek, de bereikbaarheid en het frequentiebezoek van onze zaterdagmarkt. Hiermee kunnen we gerichte strategieën ontwikkelen om onze markt nog aantrekkelijker te maken en af te stemmen op de behoeften en wensen van de bezoekers om hun marktervaring te optimaliseren alsook om nieuwe bezoekers aan te trekken die we nu onvoldoende of nog niet bereiken.”

Tuinplant - Het grootste aanbod met meer dan 15.000 tuinplanten en bomen

Enthousiasme bij handelaar en lokaal bestuur

 

De Maand van de markt wordt door alle Vlaamse provincies georganiseerd in april. De provincies zorgen voor campagne- en promomateriaal en stelden ook een inspiratiegids op voor gemeenten.

 

Liers schepen van Ondernemen Ilse Lambrechts is blij met de actie: “De actie benadrukt de kracht van lokale markten waarbij mensen worden aangemoedigd lokaal te kopen en op die manier de markten te ondersteunen. Bovendien zorgt het voor het behoud van de unieke charme die een lokale markt onze stad biedt. Het versterkt de gemeenschapsband, en de actie zorgt voor een identiteit om stad Lier te promoten en mensen in en rondom Lier hun directe koopomgeving te leren ontdekken en waarderen.” 

 

Markthandelaar Annik Franssen van het Snoeperieke, op de markt in Lier: “De Maand van de Markt is de perfecte kans om de markt eens extra in de kijker te zetten. Deze maand trekt nieuwe klanten aan die misschien nog nooit de charme van de markt hebben ervaren, en dat is super voor ons als marktkramers. Het is ook een tijd waarin je nog meer kan praten en lachen met de vaste klanten, waardoor de band met je lieve klantjes sterker wordt.”  

 

PRAKTISCHE INFO

 

www.maandvandemarkt.be

 

Daar vind je het overzicht van alle deelnemende markten en ontdek je ook op welke markten in de provincie Antwerpen je het promoteam met rad en kinderzoektocht kan tegenkomen. 

 

Zie ook onze andere artikelen over gezellige Dagtrips en leuke Evenementen!

Voor leuke vakantiereizen kijk hier!

Maand van de markt van Antwerpen, start feestelijk in Lier

Reactie schrijven

Commentaren: 0