Maak ouderen weerbaarder aan de telefoon

ConsuWijzer.nl maakt ouderen weerbaarder  aan de telefoon

 

‘NEE bedankt-oefenset' tegen ongewenste aankopen

 

Om consumenten, met name ouderen, weerbaarder te maken tegen ongewenste aankopen aan de telefoon, start ConsuWijzer nu de campagne ‘Een beleefd NEE is ook oké'.

 

Met speciale online materialen kunnen ouderen oefenen: om zo de technieken van de telefonische verkoper te doorzien, assertief te reageren en de regie in handen te nemen. Hiermee hoopt ConsuWijzer de gelijkwaardigheid tussen partijen te vergroten en het aantal ongewenste aankopen te verminderen.


"Een derde van alle klachten bij ConsuWijzer gaat over telemarketing. Vooral ouderen krijgen relatief vaak verkooptelefoontjes omdat ze meestal een vast nummer hebben en meer thuis zijn", vertelt Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer. "Doordat een verkooptelefoontje altijd onverwacht komt, staan consumenten niet altijd op scherp. Ze zeggen daardoor soms ‘ja' tegen een aanbod waar ze ‘nee' bedoelen."

Hierbij gaat het bijvoorbeeld om goede doelen, loterijen, puzzelboekjes en abonnementen op energie en telecom.

 

 

 


Een goede voorbereiding is het halve werk

 

Een van de hulpmiddelen op www.consuwijzer.nl is het ‘NEE bedankt-script'. Dit geeft tien handige voorbeeldzinnen als je geen interesse hebt en het gesprek wilt beëindigen. Er zitten ook geluidsopnames bij met veelgebruikte verkoopzinnen. Je kunt dan oefenen hoe je hierop gaat reageren (met bekenden of je kinderen).

Zo kunnen ouderen net zo goed voorbereid zijn als de verkopers.

 

‘Onweerstaanbare' verkoopstrategieën

 

Immers, verkopers gebruiken ook scripts. Zo hebben zij vooraf bedacht welke bezwaren mensen kunnen hebben en hoe zij daarop gaan reageren. Daarbij passen zij strategieën toe uit de gedragswetenschap om mensen te beïnvloeden en extra makkelijk ‘ja' te laten zeggen. Bijvoorbeeld het ‘voor wat, hoort wat'-principe: je krijgt iets gratis aangeboden en zegt vervolgens daarom ja tegen een abonnement.

 

 

 


De regie in handen nemen

 

Wie een verkooptelefoontje vermoedt, kan de volgende vier stappen zetten:

1. Vraag wie de beller is en waarvoor hij belt (volgens de wet zijn verkopers verplicht te vertellen dat het om een verkoopgesprek gaat).

2. Beslis of je behoefte hebt aan het aanbod.

3. Zo niet, gebruik de NEE-bedankt-zinnen en hang na een paar keer op als de verkoper toch doorgaat.

4. Maak gebruik van je ‘recht van verzet' en geef aan dat het bedrijf je niet vaker mag bellen.

 

Annuleren en Bel-me-niet Register

Heb je een spijtaankoop gedaan, dan kun je er onder voorwaarden meestal nog wel van af. Je moet dan wel snel in actie komen. Als je helemaal niet meer gebeld wilt worden voor telefonische aanbiedingen, kun je je aanmelden bij het Bel-me-niet register. Bedrijven mogen je dan niet meer bellen. Let op: je mag wel gebeld worden door bedrijven van wie je klant bent (geweest) voor een vergelijkbaar product of dienst.

 

Klachten en boetes

Bij misleidende en agressieve verkooptrucs, kun je een klacht indienen bij ConsuWijzer. Bijvoorbeeld als een verkoper gezegd heeft dat je een gratis proefpakket krijgt maar achteraf blijkt vast te zitten aan een abonnement. Of als een bedrijf belt terwijl je staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register en geen klant bent (geweest).

De toezichthouders achter ConsuWijzer kunnen optreden tegen bedrijven die zich niet aan de wettelijke regels van telemarketing houden, bijvoorbeeld via boetes.

 

Zie voor meer informatie, de hulpmiddelen en voorbeeldbrieven: www.consuwijzer.nl of bel 088- 070 70 70.

 

 

Zie ook onze andere artikelen over gezellige Dagtrips en leuke Evenementen!

Voor leuke vakantiereizen kijk hier!              

 

 

 

 

 

 


Maak ouderen weerbaarder aan de telefoon

Reactie schrijven

Commentaren: 0