ImageSkiken is een combinatie van skaten (de langlauftechniek) en Biken (vanwege de luchtbanden en de sensationele remtechniek). Met de skike kun je op alle verharde en bijna alle onverharde wegen skaten (dus skiken!). Bovendien is skiken veilig door het unieke en bijzonder effectieve remsysteem.
De lange wielstand en de unieke remmen maken de skike veilig.

Wie kan skiken?


I
n principe kan iedereen het skiken leren. Skiken kan van jong tot oud. Het is een extreem gezonde sport omdat het hele lichaam wordt gebruikt om te Skiken.
Skiken is een "total-body-workout" en kan overal worden gedaan.

Skiken kan snel worden aangeleerd bij een Skikepoint of een Skike trainer.

Waar kan je skiken?

 Skiken kan overal. On- en offroad. Op alle wegen en zelfs als er geen weg is kun je met de skike vooruit. Globaal kun je stellen dat je overal waar je met een mountainbike durft te komen ook kunt skiken! Als het maar breed genoeg is ! De meeste skikers kom je tegen op landwegen en bospaden. Daar waar je met skates of skeelers gebonden bent aan asfaltwegen kun je met de skikes ook op onverharde wegen veel plezier beleven.


Klik hier voor een filmpje

 Skikes

Technische informatie, en het speciale aan de Skike:

Banden: luchtbanden met binnenband, daardoor zeer vriendelijk voor de gewrichten (wieldoorsnee: 150mm).

K
ogellager: 608Z (industriekwaliteit).

Zeer licht en stabiel door aluminiumbouw (ca. 1,9 kg p/stk.).

Skiken kan met gewone schoenen (van schoenmaat 36 tot 47)

Zeer sterke en effectieve nagenoeg onverslijtbare remmen (gepatenteerd). Remwerking: vertraging 6,5 m/s²

 

 

 

 


W
elke stokken

Goede stokken zijn belangrijk voor het skiken.

De stokken moeten een lengte hebben van ongeveer 0,9× de lichaamslengte. Grofweg zijn de stokken goed als het bandje van de grip op neushoogte zit als de skikes UIT zijn.

Goede stokken zijn speciale Nordic Blading stokken. Stokken kunnen van aluminium of carbon zijn. Aluminium stokken zijn veelal sterker maar geven de trilling meer door. (Dit kan worden voorkomen door de bekende rubber tips op de stalen punten te monteren.
Aanbevelenswaardig zijn de Exerstrider tips die duurzaam zijn en toch veel grip hebben).

Goede stokken liggen comfortabel in de hand. De handvaten zijn licht voorovergebogen voor een optimale grip tijdens de afzet.

Let ook op de punten. Gewone stalen punten (vaak gebrukt bij langlauf stokken voor in de sneeuw) slijten erg snel. Speciale gehard stalen punten zijn het duurzaamst.

Goede stokken zijn de SKIKE MACH stokken (Leverbaar vanaf eind juni) !

Een goed (onepiece) alternatief is de KV+.

Welke schoenen en kleding?

Skiken kan met gewone schoenen. Het prettigste zitten (berg-)wandelschoenen of sportschoenen.

Gemakkelijke niet knellende kleding is aan te bevelen.
Zorg voor een goede bescherming. Hoewel skiken zeer veilig is is een helm aan te bevelen. Eventueel kunnen knie- en elleboogbeschermers worden gedragen.

Maak ook gebruik van goede handschoenen. Bij warm weer goede zomerhandschoenen en bij koud weer een goede winterhandschoen. De handschoen moet goed contact geven met de pole en mag geen belemmering vormen. Kijk op www.lillsport.com voor de beste handschoen.

Kid skikes
De KIDS-skike is vergelijkbaar met de gewone Skike maar dan met;

een wieldoorsnee van 120 mm,
schoenmaat 28 t/m 38.


V
oor meer info zie Skike

RSS / Twitter