ImageMensen die niet piep meer zijn, hebben het sporten in de loop der jaren meestal verlaten, te druk leven, met de kinderen op stap, familiebezoeken, studie etc. het sporten ligt al ver achter hen.

Er komt een tijd dat alle drukte voorbij is en de kinderen de deur uit zijn, het familiebezoek minder wordt er dus tijd vrijkomt voor hobby’s en waarom niet …. sporten. In de loop der jaren zijn we wat aangekomen en wat strammer geworden, kortademig en snel moe. Dan is het tijd geworden om wat te gaan bewegen! Wat is er dan leuker om te gaan tennissen, je kunt dat op ieder niveau doen en tot in lengte van dagen blijven doen.

Het is wel verstandig om voordat je fanatiek de baan opgaat (fanatiek word je) eerst even bij je huisarts langs te gaan om te informeren of er geen belemmeringen zijn om te gaan sporten.

Je kunt je in bijna elke gemeente aansluiten bij een tennisvereniging waar je ook, als je nog nooit getennist hebt, les kan nemen. Voor mensen die nog nooit getennist hebben is dit wel aan te bevelen, want het is moeilijker dan het lijkt.Maar naar een paar lessen kun je je al voorzichtig op de tennisbaan begeven om met je maatje van de tennisles het geleerde in praktijk te brengen. De ballen vliegen nog naar alle kanten maar je bent flink in beweging en het gaat steeds beter. Blijven lessen en blijven tennissen, het gaat met de week vooruit en al snel heb je meerdere tennismaatjes om je flink uit te leven. Je krijgt er plezier in en je voelt je een stuk lekkerder en je krijgt weer nieuwe sociale contacten.

Na een jaar kan je dan ook gaan deelnemen aan tennistoernooien waar je tegen mensen komt te spelen van je eigen speelsterkte. Er zijn ook speciale seniorentoernooien, dan is niet alleen de speelsterkte gelijk maar ook de leeftijd komt dan wat overeen. Dit is wel aan te bevelen.

Mensen die voldoende lichaamsbeweging nemen, leven gezonder en daardoor vaak ook langer. Door geregeld te sporten, helpt u uw bloeddruk en cholesterolpeil te verlagen en osteoporose te voorkomen. Bovendien hebt u minder kans op hart- en vaatziekten, zwaarlijvigheid, suikerziekte (diabetes) en een hersenbloeding. Uit onderzoek is verder gebleken dat lichaamsbeweging ook heel goed is voor mensen met artritis en andere gewrichtsproblemen.

Niet vergeten voor het tennis je warm te lopen, dit wordt meestal vergeten maar zeker op oudere leeftijd is dit zeer belangrijk! Het verkomt vervelende blessures.Als u rekoefeningen doet, houdt u de spieren en gewrichten soepel en voorkomt dat de spieren kort en stijf worden.

Voor meer info zie KNLTB

RSS / Twitter