Door de populariteit van de digitale camera wordt het bij vrijwel iedereen op hun computer(s) een steeds grotere bende, want er komt elke keer weer een nieuw fotomapje bij en in al die aparte mapjes blijft het meestal ook een rommeltje. Hoe voorkom je dat of wat kun je er nog aan doen?

Een goed begin
Als je na de aanschaf van je eerste digitale camera (ik beschouw een mobieltje niet als een serieus te nemen camera) en na het maken van de eerste foto's die camera op je computer aansluit en dan meteen besluit: we leven nu in 2009, dus ik ga alle foto's van dit jaar steeds in dezelfde map opslaan die ik ook 2009 noem, dan heb je - althans wat je computer betreft, het verstandigste besluit van je leven genomen. Want dan doe je eigenlijk hetzelfde wat je vroeger deed (of gedaan zou kunnen hebben): toen stopte je immers ook alle foto's in een schoenendoos en schreef je er met een dikke viltstift een jaartal op.

 

 

Schoenendozen?
Maar zo'n schoenendoos had wel een voordeel, want de meeste foto's zaten nog gewoon in hun originele Kruidvatmapjes en daarop stond waarschijnlijk wel zoiets geschreven als "Dordogne" of "Familiefeest" of "Verbouwing", enzovoort. En die goeie oude tijd had nog een ander voordeel: het waren misschien 300 foto's per jaargang, maar zeker geen 3000 zoals nu. En zelfs als ik een beetje overdrijf, maakt dat de kans op een bende wel veel groter.



Rubriceren

We moeten op onze computers dus ook een simpele manier hebben om foto's te rubriceren, anders kun je op den duur niets meer terugvinden. Maar Windows zelf biedt daarvoor weinig mogelijkheden en daarom heb je toch een fotoprogramma nodig, maar die zijn meestal nogal ingewikkeld. Er zijn echter twee goede uitzonderingen: Picasa van Google en de Live Photogallery van Microsoft die zich als een eenvoudiger variant ook in Windows Vista bevindt. Beide programma's zijn gratis en gebruiksvriendelijk en daarom geschikt voor iedereen.

Opmerking: de echte fotoliefhebber zou ik Picasa willen aanbevelen omdat dit programma meer mogelijkheden biedt dan de Photogallery, maar het is daardoor ook ingewikkelder.


In die programma's is rubriceren een kwestie van labellen en als je je dan beperkt tot een stuk of 33 onderwerpen die voor jou belangrijk zijn, kun je die duizenden foto's (ondanks het feit dat ze over meerdere jaarmappen verspreid zijn) toch heel overzichtelijk groeperen.
Opmerking: in Picasa heten die labels "albums" en dat zijn de blauwe "mapjes" hieronder:

 

Corrigeren
Er zijn nog andere belangrijke bestaansredenen voor zo'n programma, want hoewel jouw elke foto al best goed uit je camera komt, is er toch meestal wel iets aan op te knappen en dan bedoel ik niet alleen maar "rode ogen" zwart maken. Dat zal wel eens nodig zijn, maar bijna elke foto staat ook een beetje scheef en van bijna elke foto kan er wel iets af, enzovoort. Zulke foutjes zijn met kleine ingrepen snel te verhelpen en het gevolg daarvan is dat de inhoud van een (jaar)map (of van zo'n album of label) veel mooier is om als diavoorstelling bekeken te worden - want daar gaat het toch om.
Maar er kan dan nog meer: leuke effecten die soms van pas komen, cd's maken, collages maken, afdrukken maken of bestellen, onderschriften en trefwoorden toevoegen, foto's voor familie en vrienden uploaden naar een gratis website, back-ups maken, enzovoort.
Alles over Picasa kun je vinden op http://www.wilmakarels.nl/picasa3/handleiding.php en http://www.wilmakarels.nl/fotobewerking/ (snelgids) en natuurlijk ook onder Help.

Het is al zo'n rommeltje
Gelijk goed beginnen gebeurd zelden, dus de meeste mensen zitten al met een fotochaos van enkele jaren en dan is het niet meer eenvoudig om dat nog op orde te krijgen en in ieder geval is het erg veel werk. Maar als je nu begint, ben je toch eind 2009 klaar.
Het doel van die opknapbeurt is drieledig: veel minder mappen (liefst jaarmappen) en een overzichtelijke rubricering (albums, labels) en bovendien netjes gecorrigeerde foto's. Het is normaal dat daarbij veel foto's in de prullenbak van Windows zullen verdwijnen, want daar knapt je verzameling ook heel erg van op - immers "goed minus slecht = beter".

Als je voor Picasa hebt gekozen, kun je dat reorganiseren bijna helemaal in Picasa zelf doen, want dat gaat veel sneller en veiliger dan in de Windows Verkenner. In het stuk Nu jij nog? van die handleiding vind je voldoende tips voor deze grote klus.
Picasa wordt dan je hoofdprogramma voor beheer en uitbouw van je fotoverzameling en zul je alleen voor een speciaal klusje nog wel eens een ander programma(atje) nodig hebben.

 

Als je echter voor de (Live) Photogallery hebt gekozen, zul je die reorganisatie grotendeels in de Windows Verkenner moeten doen en dan moet je heel erg oppassen omdat je daarin zo gemakkelijk heel veel ongewenste kopieën kunt veroorzaken. Ik heb wel over de Fotogalerie geschreven (zie Vista Fotogalerie), maar (nog) niet over die manier van reorganiseren.

Opmerking: het zou niet onverstandig zijn om daarvoor tijdelijk Picasa te gebruiken en dan na "Wijzigingen opslaan" en verwijdering van de "Originals" over te gaan op de Fotogalerie als je hoofdprogramma en kun je Picasa achter de hand te houden voor speciale klusjes.

 

Opmerking: hoewel de mogelijkheden van de Live Photogallery veel beperkter zijn dan van Picasa, kunnen ze wel met gratis toevoegingen ("plug-ins") worden uitgebreid - zelfs voor het uploaden van foto's naar Picasaweb en dat is een fotosite zonder ordinaire reclame.

Als dat allemaal gebeurd is, heb je eindelijk een mooie fotoverzameling en een prima basis om die verder uit te bouwen - ook naar het verleden toe door een selectie van de oude foto's uit je "schoenendozen" te gaan scannen zodat die chaos ook een keer weg kan.

Opmerking: het kan natuurlijk zijn dat je al jaren een ander fotoprogramma gebruikt en daar tevreden over bent. Maar als dat programma geen goede mogelijkheden biedt om je mappen te reorganiseren en om die foto's handig te rubriceren, moet je toch maar eens kennis gaan maken met de hierboven genoemde programma's. Dat kan zonder enige schade, want beide programma's veranderen niets aan je foto's, tenzij jij dat zelf doet.

Voor vragen kun je altijd contact met mij opnemen (klik maar op mijn naam).

Rinus Alewijnse, Middelburg 2009 (auteur van de Picasa-handleiding & snelgids)

 

Voor meer tips van Rinus Alewijnse kijk hier!

 

RSS / Twitter