ImageMet dank aan Adri Hello

Voorstraat omstreeks 1912, Dordrecht (formaat 40 x 59 cm):

Gebruikte kleuren: ultramarijn, gebrande sienna, gele oker, cadmium oranje en chinees wit

Een tijdje geleden heb ik in een klein winkeltje op de Voorstraat in Dordt een aantal oude ansichtkaarten gekocht, eigenlijk vond ik ze zo leuk, dat ik maar besloten hebt om van een aantal een aquarel te maken... Die sfeer sprak me zo aan, eigenlijk heb je dan al een hoop gewonnen, als het onderwerp je zo aanspreekt, kan het al bijna niet meer mis gaan...






Het nadeel vind ik altijd als je begint met de eerste fases van je aquarel en je hebt de verschillende toonwaardes aangebracht, dat het geheel altijd de indruk maakt als los zand aan elkaar te hangen. Ik vind het ook allemaal veel te hard overkomen. In het verleden probeerde ik dat nog wel eens op te lossen door de aquarel voorzichtig af te spoelen onder de douche, maar tegenwoordig gebruik ik sterk verdunde witte gouache, gemengd met de moederkleur van de aquarel, in dit geval raw umber.



Als de eerste fase bijna droog is ga ik met een vrij groot penseel de boel als het ware bij elkaar poetsen, waarbij ik sommige partijen probeer op te lichten door wat meer witte gouache te mengen... Voor de lucht gebruik ik altijd het restpartijtje verf wat op het palet is achtergebleven, ook vermengt met veel witte gouache. Let wel de lucht die ik eigenlijk nooit als eerste... pas aan het eind van de eerste fases breng ik die aan om nog meer eenheid te krijgen, dit geldt ook voor de voorgrond.



Het resultaat is dat het geheel een vrij zachte indruk maakt waarbij alle kleuren mooi in elkaar overvloeien. Deze techniek gebruik ik meerdere malen tussen de fases door, net zo lang tot ik tevreden ben over het resultaat en ik die bepaalde sfeer krijg die ik voor ogen heb.

Voorzichtig begin ik al wat details aan te brengen, maar eigenlijk hou ik die voor het laatst en dat is eigenlijk de leukste fase! Met het mooie weer schilder ik nu vaak buiten, het voordeel is dat je verschillende fases heel snel drogen zodat je snel weer verder kunt schilderen.



Nog eenmaal loop ik alles nog een keer door, hier en daar maak ik partijen wat lichter en donker en ga ik de details aan brengen, waarbij ik de menging een stuk dikker hou. Hier en daar probeer ik sommige details nog een beetje te verzachten, daarbij maak ik vaak gebruik van een tissue... Ik hou er niet van teveel details aan te brengen, anders bestaat de kans dat het gauw te gekunsteld wordt.



Laten drogen en als je tevreden ben, als laatste... signeren en klaar is kees...

Voor meer artikelen over aquarelleren zie Tips voor aquarelleren! .

Voor meer info zie Penseelstreken

RSS / Twitter